przedszkole językowe katowice

Trzeci rok w życiu dziecka

Dodano 23.01.2017, Kategoria: Blog, Tagi:

Po ukończeniu drugiego roku życia dziecko nadal intensywnie rozwija się pod względem motorycznym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Staje się coraz bardziej samodzielne i chętnie poznaje nowe rejony otaczającego je świata. Dlatego rola rodzica wymaga w tym czasie zapewnienia mu nieustannej uwagi i dbałości o zachowanie bezpieczeństwa.

Nasz maluch poznaje coraz większą liczbę słów i zaczyna mówić pełnymi zdaniami. Zadaje również mnóstwo pytań dotyczących otaczającej go rzeczywistości i wszystkich innych ciekawiących go zagadnień. Nowych rzeczy uczy się bardzo szybko, ale na początku jeszcze trudno mu skupić się na jednej czynności przez dłuższy czas i łatwo się rozprasza.

Jego zabawy stają się coraz ciekawsze i bardziej urozmaicone, ponieważ ma coraz większą wyobraźnię i potrafi je organizować samodzielnie, bez pomocy dorosłych. Dziecko w tym wieku już bardzo dobrze chodzi i podskakuje, doskonali również precyzyjność ruchów poprzez operowanie niewielkimi elementami takimi jak klocki, z których buduje coraz bardziej skomplikowane konstrukcje.

Między drugim a trzecim rokiem życia maluch w dalszym ciągu chętnie przebywa z dorosłymi, ale coraz częściej kontaktuje się również z innymi dziećmi, współdziała z nimi w zabawie. Jest to dla niego nie tylko forma rozrywki, lecz przede wszystkim nauka i aktywność znacznie pobudzająca rozwój psychiczny oraz ruchowy.

W trzecim roku życia dziecka ujawniają się jego indywidualne cechy osobowości i zaczyna ono odczuwać bardziej złożone emocje, takie jak wstyd, duma czy zazdrość. Maluch jest również w stanie o nich mówić i je rozumieć, dzięki czemu może dzielić się swoimi doświadczeniami z rodzicami.

Dziecko staje się na tyle dojrzałe emocjonalnie, motorycznie i umysłowo, że bez szkody dla dalszego rozwoju może opuścić naturalne środowisko rodzinne i zacząć chodzić do przedszkola. To nowe środowisko będzie działało na niego wychowawczo i pozwoli na przyswojenie sobie wielu nowych umiejętności.