dziewczynka

Na czym polega Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Dodano 25.07.2017, Kategoria: Blog, Tagi:

Metoda Weroniki Sherborne ze względu na swoją prostotę, naturalność i efektywność zyskała wielu zwolenników na całym świecie. W Polsce praktykowana jest od lat 80 ubiegłego wieku. Opiera się ona na podstawowym założeniu, że ruch jest jedną z podstawowych potrzeb dziecka. W metodzie Weroniki Sherborne wykorzystuje się dotyk, ruch i wzajemne relacje fizyczne, społeczne i emocjonalne do rozszerzania świadomości samego siebie i pogłębiania kontaktu z innymi ludźmi. Weronika Sherborne do stworzenia tej metody zainspirowały ulubione zabawy najmłodszych dzieci, a mianowicie bliżej nieokreślonymi „przewalankami”, turlaniem się po łóżku czy podłodze. Podstawą tych ćwiczeń jest prostota i naturalność.  Metodę stosuje się zarówno w przypadku dzieci o prawidłowym rozwoju, jak i zaburzonym.

Jak wyglądają zajęcia prowadzone metodą Weroniki Sherborne

Podstawą zajęć z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne jest fizyczny kontakt z drugim człowiekiem. Zajęcia najlepiej prowadzić w pomieszczeniach, w których jest sporo przestrzeni. Podłoga pomieszczenia powinna być wyłożona wykładziną lub materacami. Zajęcia organizuje się w niedużych 8-15 osobowych grupach.  Program lekcji dzieli się na cztery równorzędne grupy ćwiczeń: ułatwiających poznanie własnego ciała, zmierzających do zdobycia pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu, ułatwiających nawiązywanie kontaktu oraz współpracy z innymi oraz twórczych.

Charakterystyka poszczególnych typów zajęć

Ćwiczenia ułatwiające poznanie własnego ciała można podzielić na kilka etapów: wyczuwanie ciała, nazywanie poszczególnych ich części, utrwalenie wiedzy o organizmie. Ćwiczenia Sherborne zwiększają świadomość ciała, w dużej mierze skupiając się na stopach, kolanach, nogach, biodrach, ponieważ to one odpowiadają za utrzymanie równowagi i kontakt człowiek-podłoga. Aby nawiązywać relacje z innymi osobami, trzeba znać siebie i mieć poczucie kontrolowania swoich zachowań i ruchów, dlatego tak ważne są ćwiczenia zmierzające do zdobycia pewności siebie. Ćwiczenia te pozwalaj również na poznanie otoczenia, dzięki czemu dziecko może czuć się swobodnie. Równie ważne jest trenowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z drugim człowiekiem. Ten typ zajęć wykonuje się w parach. Partnerzy poznają siebie, swoją siłę wspólnie przeżywają wykonywane zadania. Celem tych ćwiczeń jest zachęcenie dzieci do nawiązania pozytywnych i opartych na wzajemnym poznaniu oraz zrozumieniu kontaktów z innymi osobami. Zadania twórcze natomiast charakteryzują się spontanicznością, kreatywnością i swobodą. Przykładem takiego rodzaju ruchu jest taniec, szczególnie ten „wyzwolony”, nieopierający się na konkretnej sekwencji ruchów.