Przedszkola zintegrowane

Metody pracy w przedszkolu integracyjnym cz. I

Dodano 31.10.2018, Kategoria: Blog, Tagi:

Kiedy maluch podrasta i wkracza w wiek przedszkolny rodzice muszą podjąć pierwszą ważną decyzję dotyczącą wyboru odpowiedniej placówki. Wśród szerokiego wachlarza przedszkolnych ofert, znaleźć można również przedszkole integracyjne. Do tego typu placówek uczęszczają dzieci w pełni zdrowe oraz te wykazujące różnego typu zaburzenia i choroby. Zdrowe dziecko uczęszczając do przedszkola integracyjnego od najmłodszych lat uczy się empatii oraz umiejętność pomocy i zrozumienia innym. Maluch z różnego typu zaburzeniami natomiast uczy się odnajdywać w społeczeństwie. Aby dzieci prawidłowo się rozwijały w przedszkolach integracyjnych zajęcia prowadzone są najbardziej dostosowanymi do wymagań maluchów technikami pracy. Ponadto dzieci pozostają pod opieką psychologa, logopedy i innych specjalistów.

Metody Dobrego Startu

Jedną z popularnych metod pracy są Metody Dobrego Startu. Jej podstawowym celem jest kształtowanie orientacji w przestrzeni, rozwijanie umiejętności językowych, spostrzeżeniowych, dotykowych, kinestetycznych i motorycznych. Dzięki prowadzonym przez opiekunów ćwiczeniom usprawniane są jednocześnie analizator wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno-ruchowy. Elementy zawarte w tej metodzie stanowią atrakcyjną formę zajęć, dzięki którym wyzwalana jest aktywność dziecka. Metoda ta przygotowuje dzieci do podjęcia nauki szkolnej i procesu czytania i pisania, jak również koryguje zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej, zaburzenia motoryki, zaburzenia integracji sensorycznej. Stosowane profilaktycznie sprzyja efektownej nauce. Ponadto wpływa na rozwój pozaintelektualny dziecka, np. pobudza motywację i twórczość, rozwija dojrzałość społeczną.

Metoda Integracji Sensorycznej

Pojęcie integracji sensorycznej jest bardzo złożone i niezwykle istotne w myśleniu o rozwoju młodego organizmu i wpływie czynników zewnętrznych na kształtowanie zmysłów. Metoda Integracji Sensorycznej jest bardzo interesujące dla dziecka, ponieważ pozwala na wszechstronny rozwój oraz całkowicie pochłania jego aktywność, gdyż zajęcia mają charakter wesołej zabawy ruchowej. Podczas jej trwania dziecku dostarczane są bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Wiadomości o tym, jakie deficyty ma dziecko opiekunowie w przedszkolu dowiadują się z diagnozy i kwestionariuszy wypełniany przez rodziców/opiekunów oraz z dokumentacji specjalistycznej.